+

U bent hier

more

Uw dossier / mynexuzhealth

Testen van reizigers - veelgestelde vragen

Van 10 juni tot eind september 2021 is het als patiënt mogelijk om een PCR-test in het kader van reizen te laten nemen in AZ Herentals en AZ Turnhout. Omdat hier veel vragen over komen, hebben we de voornaamste gebundeld. Momenteel is het niet meer mogelijk om een test voor reizen te laten afnemen.

Algemeen

U kunt een afspraak boeken voor de test via mynexuzhealth, zonder dat u een aanvraagformulier van een arts nodig heeft. Ook het reisattest kunt u binnen de 30 uur na afname van de test raadplegen via mynexuzhealth. Het resultaat is ook zichtbaar in de overheidsapp Covidsafe, onder de knop 'testen'. Zorg er zeker voor dat u tijdig een afspraak maakt zodat de staalname kan uitgevoerd worden 48 tot 72 uur voor vertrek. De tijdsloten voor Covid-screening zijn beperkt en kunnen dus snel vol lopen. Hou bovendien rekening met de reisadviezen in het land van uw bestemming.

In het AZ Herentals worden er geen testen meer afgenomen op donderdag en vrijdag.

Testen voor reizigers, afgenomen voor 28 juni, zijn volledig zelf te betalen. Afhankelijk waar je de test laat afnemen, kan de kostprijs verschillen. Een test in AZ Turnhout of AZ Herentals kost 50 euro per persoon.  

Vanaf 28 juni is er een tegemoetkoming voor maximaal 2 testen als u op reis vertrekt. Wilt u gebruik maken van deze tegemoetkoming, dan moet u voorhand via www.mijngezondheid.be de noodzakelijke code hiervoor aanvragen. Deze code brengt u mee naar uw afspraak, zodat deze in ons systeem ingevoerd kan worden. Heeft u deze code niet, dan wordt de test aangerekend.

Laten testen voor COVID-19 bij AZ Herentals of AZ Turnhout is enkel mogelijk voor vertrek, niet als u terugkeert uit een rode zone en u zich verplicht moet laten testen.

 

Hoe maak ik een afspraak? Dit is enkel mogelijk via mynexuzhealth (enkel online!) en enkel voor gekende patiënten

Via het portaal mynexuzhealth.be kunt u als patiënt van onder andere AZ Turnhout en AZ Herentals aan uw medische verslagen, afspraken, laboresultaten en medische beelden. U kan via dit portaal ook online een afspraak maken voor een PCR-test als u naar het buitenland gaat. Als u mynexuzhealth nog niet gebruikt, vindt u hier meer info over de installatie en het gebruik ervan. Begin tijdig met de installatie!

Vergeet zeker ook niet uw kinderen (tot en met 14 jaar) te linken aan uw dossier zodat u de reisattesten van de kinderen kan raadplegen. Doe dit zeker 1 week voor uw vertrek! Vanaf de leeftijd van 15 jaar er voor het kind een eigen account aangemaakt worden.

Hoe boekt u de afspraak in mynexuzhealth?

  • open mynexuzhealth op uw computer, tablet of smartphone
  • kies de rubriek 'afspraken'
  • klik rechts bovenaan op het + teken
  • vink het ziekenhuis waar u de test wil laten afnemen aan (AZ Turnhout of AZ Sint-Elisabeth Herentals) en klik op 'volgende'
  • vink 'raadplegingen' aan en klik op 'volgende'
  • kies 'screening reizigers'
  • Voor meer inf : open de gemaakte afspraak en klik op ‘bevestigingsbrief’.

Opgelet: maak voor iedere medereiziger een aparte afspraak!

 

Ik ben nog nooit in het ziekenhuis geweest, kan ik dan toch mynexuzhealth installeren en een afspraak maken ?
Ik ken niets van internet of computer, wat moet ik doen om mij te laten testen?

Patiënten die nog nooit in AZ Herentals zijn geweest (of in een ander ziekenhuis waar mynexuzhealth als elektronisch patiëntendossier wordt gebruikt), kunnen geen afspraak maken via mynexuzhealth. Niet alleen de afspraak maken moet gebeuren via mynexuzhealth (online of via de app), ook het resultaat wordt via dit kanaal bezorgd. Het is dus niet mogelijk om telefonisch een afspraak te maken!

Wie voordien nog niet in AZ Herentals geweest is, maar wel in een ander ziekenhuis binnen de mynexuzhealth-groep, moet zich bij aankomst aan het ziekenhuis, eerst laten inschrijven aan de onthaalbalie.

We bieden deze dienstverlening aan als extra service voor onze patiënten. De testcapaciteit in het ziekenhuis is beperkt en we geven altijd voorrang aan de analyse van testen die belangrijk zijn voor de werking van het ziekenhuis (zoals de preoperatieve screening) en van huisartsen (zoals patiënten die symptomen hebben).

 

Waar vind ik het resultaat van mijn test?

We streven ernaar om binnen de 12 en 30 uur uw testresultaat beschikbaar te stellen in mynexuzhealth. Maak dus tijdig uw afspraak voor een Covid-test. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat de uitslag later binnen is, bijvoorbeeld wegens een technische storing. Wij kunnen hiervoor niet aansprakelijk gehouden worden. Wel zullen wij u zo snel mogelijk informeren en alles doen wat binnen ons bereik ligt om de uitslag beschikbaar te stellen.

Zo gauw het resultaat gekend is, verschijnt het in mynexuzhealth. Als u nog geen resultaat ziet, wilt dat zeggen dat het resultaat er nog niet is. Naar het laboratorium bellen heeft dus ook geen zin.

  • open mynexuzhealth op uw computer, tablet of smartphone
  • kies de rubriek 'technische onderzoeken' : hier vindt u het resultaat van de test (opgelet: kan langer duren)
  • kies de rubriek 'documenten en beelden': hier kunt u uw reisattest in het Engels downloaden

Het resultaat wordt opgeslagen in uw medisch dossier en wordt naar uw huisarts doorgestuurd.

OVER TESTRESULTATEN WORDT NIET TELEFONISCH GECOMMUNICEERD. DUS GELIEVE NIET NAAR HET LABO TE BELLEN!

Zo gauw uw testresultaat gekend is, zal dat ook verschijnen in de overheidsapp Covidsafe, onder de knop 'Testen'. In deze app vindt u ook het certificaat dat u nodig heeft om te reizen.

 

Ik ga nu op vakantie vertrekken en heb mijn uitslag nog niet gekregen. Kunt u het resultaat doorgeven?

Omdat we gebonden zijn aan het beroepsgeheim, mogen wij uitslagen niet telefonisch doorgeven. Als uw resultaat gekend is, vindt u het meteen terug in mynexuzhealth. U krijgt dan ook een melding vanuit de app, in uw mailbox of via sms (Controleer vooraf of uw gsm-nummer en e-mailadres geregistreerd zijn in mynexuzhealth. Als dat niet het geval is, kan u ze zelf toevoegen). Deze werkwijze wordt vooraf zo doorgegeven, ook op de flyer, die u kreeg na screening. Meer info over de werking van mynexuzhealth vindt u hier.

Het resultaat van de test en het certificaat dat u nodig heeft om te reizen kunt u ook terugvinden op de overheidsapp Covidsafe, onder de knop 'Testen', van zodra het resultaat gekend is.

Hoeveel kost een test? En wat met die gratis testen?

Testen voor reizigers, afgenomen voor 28 juni, zijn volledig zelf te betalen. Afhankelijk waar je de test laat afnemen, kan de kostprijs verschillen. Een test in AZ Turnhout of AZ Herentals kost 50 euro per persoon. Vanaf 28 juni is er een tegemoetkoming voor maximaal 2 testen als u op reis vertrekt. Wilt u gebruik maken van deze tegemoetkoming, dan moet u voorhand via www.mijngezondheid.be de noodzakelijke code hiervoor aanvragen. Deze code brengt u mee naar uw afspraak, zodat deze in ons systeem ingevoerd kan worden. Heeft u deze code niet, dan wordt de test aangerekend.

Er zijn 2 types codes:

Code voor een gratis PCR:

  • Via www.mijngezondheid.be en gekoppeld aan myhealthviewer
  • Niet voor patiënten die vaccin geweigerd hebben >30d geleden
  • Code kan enkel door de patiënt aangemaakt worden, niet door de huisarts
  • Code blijft maar 10 dagen geldig

Betalende PCR:

  • Indien geen recht op gratis test of de 2 gratis PCR's al opgebruikt zijn
  • Via www.mijngezondheid.be
  • Code blijft 30 dagen geldig

 

Wat als mijn code vervallen is op de moment dat ik mijn test moet laten doen?

De code die u voor gratis test aanvraagt op mijngezondheid.be blijft slechts 10 dagen geldig. Als die vervallen is op de dag van uw afspraak, dan maakt u een nieuwe code aan (als u daar nog recht op hebt want u kunt maar 2x een code aanvragen voor een gratis test) of u betaalt uw test. In het ziekenhuis betaalt u hier 50 euro voor.

 

Ik maakte al een afspraak vooraleer ik een code aanvroeg voor de terugbetaling van de PCR-test. Moet ik nu een nieuwe afspraak maken?

Heeft u al een afspraak en nog geen code, dan is dat geen probleem. Het aanvragen van een code mag later gebeuren dan het boeken van de afspraak in AZ Herentals. Maar u moet de code wel hebben op het ogenblik van de test.

Patiënten die in aanmerking komen voor een terugbetaling, moeten hier zelf een code voor aanvragen via de website www.mijngezondheid.be. Omdat de code maar 10 dagen geldig is, vraagt u deze ten vroegste 10 dagen voor uw afspraak voor de coronatest aan. Vraag de code ten laatste 1 dag voor de coronatest aan.

Op basis van deze code kan het ziekenhuis later de factuur opmaken. Als de code een tussenkomst voorziet, hoeft u niets te betalen. Als er geen code is met recht op tussenkomst, krijgt u later een factuur voor de coronatest. Deze kost 50 euro en moet u zelf betalen. Het maken van de afspraak in AZ Herentals staat los van al dan niet terugbetaling bekomen via het ziekenfonds.

 

Waar moet ik de test laten afnemen?

  • Bent u reeds patiënt in het AZ Herentals? Dan volgt u buiten de groene pijlen richting COVID-19 test. De PCR-testen worden afgenomen in een zijvleugel van het ziekenhuis.
  • Bent u nog nooit in het AZ Herentals geweest? Dan moet u zich eerst aanmelden aan de onthaalbalie met uw identiteitskaart. Nadien gaat u ook naar de zijvleugel voor de afname van de PCR-test.

Als u een code heeft voor een gratis test, breng deze dan zeker mee naar uw afspraak!


Kunnen ouders aan mekaar document van test doorsturen? Kunnen (plus)ouders van nieuw samengestelde gezinnen de resultaten van alle kinderen zien?

De resultaten worden enkel via mynexuzhealth beschikbaar gesteld. Dit is een beveiligde omgeving, waarbij toegang tot de medische gegevens van iemand anders, slechts beperkt mogelijk is. Enkel als u een afspraak kan maken via mynexuzhealth voor een te testen persoon, zal u ook het resultaat voor de ze persoon kunnen ontvangen. Lukt een afspraak maken niet via mynexuzhealth, plan de test niet in via AZ Herentals.

Als u nog niet aan de gegevens van uw minderjarige kinderen kunt in mynexuzhealth, dan kunt u een aanvraag indienen om hun dossiers te koppelen aan uw account.  Doe dit tijdig (minstens 10 dagen op voorhand), want de koppeling moet door een medewerker verwerkt worden en gezien de drukte kan dat enkele dagen duren. Hoe u dit moet doen, vindt u op deze pagina.


Ik heb een afspraak voor test gemaakt, maar zou die willen wijzigen of annuleren (omwille van gewijzigde voorwaarden in land van bestemming, vakantieplannen gewijzigd,…).

Tot 1 dag voor de afspraak kan u zelf een afspraak herboeken via mynexuzhealth. Mits er nog een afspraak beschikbaar is, want het testaanbod via het ziekenhuis is beperkt. We geven voorrang aan de analyse van testen die belangrijk zijn voor de werking van het ziekenhuis (zoals de preoperatieve screening) en van huisartsen (zoals testen van patiënten met symptomen).

 

De openstaande afspraken passen niet voor mij. Kan ik geen afspraak maken op een ander ogenblik of 's avonds? 

Nee, in AZ Herentals hebben wij maar een beperkt aantal sloten voor testing van reizigers beschikbaar. We geven sowieso voorrang aan de analyse van testen die belangrijk zijn voor de werking van het ziekenhuis (zoals de preoperatieve screening) en van huisartsen (zoals testen van patiënten met symptomen).

U kunt via mynexuzhealth eventueel ook een test afspraak maken bij AZ Turnhout en eens kijken of zij reizigerstesten open hebben staan op een geschikt ogenblik.


Waar kan ik in de regio nog terecht om mij te laten testen als reiziger?

(lees goed de website na van de afnamecentra, want de voorwaarden om getest te worden verschillen per centrum)

Welk zijn de reisvoorwaarden voor bepaalde landen zoals Frankrijk, Nederland, Spanje,… ? Hoe lang is de uitslag van een test geldig ?

Hiervoor verwijzen we naar de informatie die de overheden bundelen en die op verschillende websites is terug te vinden. Houd deze info regelmatig in de gaten, want de sites worden continu aangepast.  

Op de website www.covidsafe.be of via de app kunt u het vaccinatie-, test- of herstelcertificaat verkrijgen dat u vanaf 1/7 nodig heeft om te reizen in Europa.

 

Wanneer kunnen we onze test het best laten uitvoeren om ons resultaat tijdig te hebben?

De voorwaarden verschillen van land tot land, dus u kunt best opzoeken hoe lang uw test voor uw vakantieland geldig moet zijn (meestal is dat 48 tot 72 uur) en op basis daarvan uitrekenen wanneer u zich moet laten testen. Uw testresultaat wordt enkel digitaal bezorgd en krijgt u na maximaal 30 uur.

 

Waar kunnen we een herstelcertificaat verkrijgen?  Hoe moeten we dat aanvragen?
Is dit ook nog geldig als je reeds langer geleden > 12 wkn geleden covid hebt doorgemaakt ?

U moet steeds nakijken welke eisen worden gesteld door het land van bestemming.
Als u COVID-19 doormaakte, aanvaarden sommige landen wel en andere niet dat u een bewijs kan voorleggen van een positieve PCR-test van toen u ziek was. De huisarts moet u dan eventueel een attest bezorgen waarin hij verklaart dat u niet meer besmettelijk bent. Is het resultaat van uw test in mynexuzhealth positief, neem dan contact op met uw huisarts.

Op de website www.covidsafe.be of via de app kunt u het vaccinatie-, test- of herstelcertificaat verkrijgen dat u vanaf 1/7 nodig heeft om te reizen in Europa.


Ik ben buitenlander (niet-residentieel in België) en moet voor terugkeer naar mijn land een PCR-test laten uitvoeren. Kan ik daarvoor in het ziekenhuis terecht?

In AZ Turnhout/ AZ Herentals doen we enkel testen bij reizigers die in ons systeem zitten en dus ook de app mynexuzhealth kunnen installeren en gebruiken. Onze testcapaciteit is bovendien erg beperkt, omdat we steeds de voorrang geven aan de analyse van testen die belangrijk zijn voor de werking van het ziekenhuis (zoals de preoperatieve screening) en van huisartsen (zoals testen van patiënten met symptomen).

Gezien u als niet-Belg wellicht niet in ons ziekenhuis bekend bent, kunt u zich daarom niet laten testen bij ons.

We verwijzen u hiervoor naar:

(lees goed de website na van de afnamecentra, want de voorwaarden om getest te worden verschillen per centrum)