+

U bent hier

more

Uw dossier / mynexuzhealth

Testen van reizigers - veelgestelde vragen

Sinds 10 juni is het als patiënt mogelijk om een PCR-test in het kader van reizen te laten nemen in AZ Herentals en AZ Turnhout. Omdat hier veel vragen over komen, hebben we de voornaamste gebundeld.

Algemeen

U kunt een afspraak boeken voor de test via mynexuzhealth, zonder dat u een aanvraagformulier van een arts nodig heeft. Ook het reisattest kunt u binnen de 30 uur na afname van de test raadplegen via mynexuzhealth. Zorg er zeker voor dat u tijdig een afspraak maakt zodat de staalname kan uitgevoerd worden 48 tot 72 uur voor vertrek. De tijdsloten voor Covid-screening zijn beperkt en kunnen dus snel vol lopen. Hou bovendien rekening met de reisadviezen in het land van uw bestemming.

De testing van reizigers in het ziekenhuis is NIET GRATIS. Door een afspraak te maken bent u akkoord dat er 50 EUR wordt aangerekend ongeacht het resultaat van de test. Laten testen voor COVID-19 bij AZ Herentals of AZ Turnhout is enkel mogelijk voor vertrek, niet als u terugkeert uit een rode zone en u zich verplicht moet laten testen.

 

Hoe maak ik een afspraak? Dit is enkel mogelijk via mynexuzhealth (enkel online!) en enkel voor gekende patiënten

Via het portaal mynexuzhealth.be kunt u als patiënt van onder andere AZ Turnhout en AZ Herentals aan uw medische verslagen, afspraken, laboresultaten en medische beelden. U kan via dit portaal ook online afspraken maken bij enkele van onze artsen én sinds nu kunt u er dus ook een afspraak maken voor een PCR-test als u naar het buitenland gaat. Als u mynexuzhealth nog niet gebruikt, vindt u hier meer info over de installatie en het gebruik ervan. Begin tijdig met de installatie!

Vergeet zeker ook niet uw kinderen (tot en met 14 jaar) te linken aan uw dossier zodat u de reisattesten van de kinderen kan raadplegen. Doe dit zeker 1 week voor uw vertrek! Vanaf de leeftijd van 15 jaar moet het kind een eigen account aanmaken.

Hoe boekt u de afspraak in mynexuzhealth?

  • open mynexuzhealth op uw computer, tablet of smartphone
  • kies de rubriek 'afspraken'
  • klik rechts bovenaan op het + teken
  • vink het ziekenhuis waar u de test wil laten afnemen aan (AZ Turnhout of AZ Sint-Elisabeth Herentals) en klik op 'volgende'
  • vink 'raadplegingen' aan en klik op 'volgende'
  • kies 'screening reizigers'
  • Voor meer inf : open de gemaakte afspraak en klik op ‘bevestigingsbrief’.

Opgelet: maak voor iedere medereiziger een aparte afspraak!

 

Ik ben nog nooit in het ziekenhuis geweest, kan ik dan toch mynexuzhealth installeren en een afspraak maken ?
Ik ken niets van internet of computer, wat moet ik doen om mij te laten testen?

Patiënten die nog nooit in AZ Herentals zijn geweest, kunnen geen afspraak maken via mynexuzhealth. Niet alleen de afspraak maken moet gebeuren via mynexuzhealth (online of via de app), ook het resultaat wordt enkel via dit kanaal bezorgd. Het is dus niet mogelijk om telefonisch een afspraak te maken!

We bieden deze dienstverlening aan als extra service voor onze patiënten. De testcapaciteit in het ziekenhuis is beperkt en we geven altijd voorrang aan de analyse van testen die belangrijk zijn voor de werking van het ziekenhuis (zoals de preoperatieve screening) en van huisartsen (zoals patiënten die symptomen hebben).

 

Waar vind ik het resultaat van mijn test? In mynexuzhealth!

We streven ernaar om binnen de 12 en 30 uur uw testresultaat beschikbaar te stellen in mynexuzhealth. Maak dus tijdig uw afspraak voor een Covid-test. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat de uitslag later binnen is bijvoorbeeld wegens een technische storing. Wij kunnen hiervoor niet aansprakelijk gehouden worden. Wel zullen wij u zo snel mogelijk informeren en alles doen wat binnen ons bereik ligt om de uitslag beschikbaar te stellen.

Zo gauw het resultaat gekend is, verschijnt het in mynexuzhealth. Als u nog geen resultaat ziet, wilt dat zeggen dat het resultaat er nog niet is. Naar het laboratorium bellen heeft dus ook geen zin.

  • open mynexuzhealth op uw computer, tablet of smartphone
  • kies de rubriek 'technische onderzoeken' : hier vindt u het resultaat van de test (opgelet: kan langer duren)
  • kies de rubriek 'documenten en beelden': hier kunt u uw reisattest in het Engels downloaden

Het resultaat wordt opgeslagen in uw medisch dossier en wordt naar uw huisarts doorgestuurd.

OVER TESTRESULTATEN WORDT NIET TELEFONISCH GECOMMUNICEERD. DUS GELIEVE NIET NAAR HET LABO TE BELLEN!

 

Ik ga nu op vakantie vertrekken en heb mijn uitslag nog niet gekregen. Kunt u het resultaat doorgeven?

Omdat we gebonden zijn aan het beroepsgeheim, mogen wij uitslagen niet telefonisch doorgeven. Als uw resultaat gekend is, vindt u het meteen terug in mynexuzhealth. U krijgt dan ook een melding vanuit de app, in uw mailbox of via sms (Controleer vooraf of uw gsm-nummer en e-mailadres geregistreerd zijn in mynexuzhealth. Als dat niet het geval is, kan u ze zelf toevoegen). Deze werkwijze wordt vooraf zo doorgegeven, ook op de flyer, die u kreeg na screening. Meer info over de werking van mynexuzhealth vindt u hier.

Hoeveel kost een test? En wat met die gratis testen?

Testen voor reizigers, afgenomen voor 30 juni, zijn volledig zelf te betalen. Afhankelijk waar je de test laat afnemen, kan de kostprijs verschillen. Een test in AZ Turnhout of AZ Herentals kost 50 euro per persoon.  

Vanaf 1 juli is er een tegemoetkoming voor maximaal 2 testen als u op reis vertrekt. De kosten van de testen zullen volledig aangerekend worden aan en te betalen zijn door de patiënt. Met een getuigschrift kan u tussenkomt vragen aan uw ziekenfonds. Opgelet: Dit zal pas mogelijk zijn van zodra de afspraken en voorwaarden rond testing van reizigers door de federale overheid definitief beslist is, wat nu nog niet het geval is.  


Kunnen ouders aan mekaar document van test doorsturen? Kunnen (plus)ouders van nieuw samengestelde gezinnen de resultaten van alle kinderen zien?

De resultaten worden enkel via mynexuzhealth beschikbaar gesteld. Dit is een beveiligde omgeving, waarbij toegang tot de medische gegevens van iemand anders, slechts beperkt mogelijk is. Enkel als u een afspraak kan maken via mynexuzhealth voor een te testen persoon, zal u ook het resultaat voor de ze persoon kunnen ontvangen. Lukt een afspraak maken niet via mynexuzhealth, plan de test niet in via AZ Herentals.

Als u nog niet aan de gegevens van uw minderjarige kinderen kunt in mynexuzhealth, dan kunt u een aanvraag indienen om hun dossiers te koppelen aan uw account.  Doe dit tijdig (minstens 10 dagen op voorhand) , want de koppeling moet door een medewerker verwerkt worden en gezien de drukte kan dat enkele dagen duren. Hoe u dit moet doen, vindt u op deze pagina.


Ik heb een afspraak voor test gemaakt, maar zou die willen wijzigen of annuleren (omwille van gewijzigde voorwaarden in land van bestemming, vakantieplannen gewijzigd,…).

Tot 1 dag voor de afspraak kan u zelf een afspraak herboeken via mynexuzhealth. Mits er nog een afspraak beschikbaar is, want het testaanbod via het ziekenhuis is beperkt. We geven voorrang aan de analyse van testen die belangrijk zijn voor de werking van het ziekenhuis (zoals de preoperatieve screening) en van huisartsen (zoals testen van patiënten met symptomen).

 

De openstaande afspraken passen niet voor mij. Kan ik geen afspraak maken op een ander ogenblik of 's avonds? 

Nee, in AZ Herentals hebben wij voorlopig maar een beperkt aantal sloten voor testing van reizigers beschikbaar en dat is enkel in de namiddag. We geven sowieso voorrang aan de analyse van testen die belangrijk zijn voor de werking van het ziekenhuis (zoals de preoperatieve screening) en van huisartsen (zoals testen van patiënten met symptomen).

Afhankelijk van welke mogelijkheden de triagecentra en huisartsen nog zullen bieden, kan het zijn dat er nog tijdsloten worden toegevoegd. U kunt via mynexuzhealth eventueel ook een test afspraak maken bij AZ Turnhout en eens kijken of zij reizigers testen open hebben staan op een geschikt ogenblik.


Waar kan ik in de regio nog terecht om mij te laten testen als reiziger?

(lees goed de website na van de afnamecentra, want de voorwaarden om getest te worden verschillen per centrum

Welk zijn de reisvoorwaarden voor bepaalde landen zoals Frankrijk, Nederland, Spanje,… ? Hoe lang is de uitslag van een test geldig ?

Hiervoor verwijzen we naar de informatie die de overheden bundelen en die op verschillende websites is terug te vinden. Houd deze info regelmatig in de gaten, want de sites worden continu aangepast.  

Vanaf 17/06 is de website www.covidsafe.be online. Hierop zal je alle info terugvinden over het covidcertificaat dat u vanaf 1/7 nodig heeft om te reizen in Europa.

 

Wanneer kunnen we onze test het best laten uitvoeren om ons resultaat tijdig te hebben?

De voorwaarden verschillen van land tot land, dus u kunt best opzoeken hoe lang uw test voor uw vakantieland geldig  moet zijn (meestal is dat 48 tot 72 uur) en op basis daarvan uitrekenen wanneer u zich moet laten testen. Uw testresultaat wordt enkel digitaal bezorgd en duurt maximum 30 uur.

 

Waar kunnen we een herstelcertificaat verkrijgen?  Hoe moeten we dat aanvragen?
Is dit ook nog geldig als je reeds langer geleden > 12 wkn geleden covid hebt doorgemaakt ?

U moet steeds nakijken welke eisen worden gesteld door het land van bestemming.
Als u COVID-19 doormaakte, aanvaarden sommige landen wel en andere niet dat u een bewijs kan voorleggen van een positieve PCR-test van toen u ziek was. De huisarts moet u dan eventueel een attest bezorgen waarin hij verklaart dat u niet meer besmettelijk bent. Is het resultaat van uw test in mynexuzhealth positief, neem dan contact op met uw huisarts.


Ik ben buitenlander (niet-residentieel in België) en moet voor terugkeer naar mijn land een PCR-test laten uitvoeren. Kan ik daarvoor in het ziekenhuis terecht?

In AZ Turnhout/ AZ Herentals doen we enkel testen bij reizigers die in ons systeem zitten en dus ook de app mynexuzhealth kunnen installeren en gebruiken. Onze testcapaciteit is bovendien erg beperkt, omdat we steeds de voorrang geven aan de analyse van testen die belangrijk zijn voor de werking van het ziekenhuis (zoals de preoperatieve screening) en van huisartsen (zoals testen van patiënten met symptomen).

Gezien u als niet-Belg wellicht niet in ons ziekenhuis bekend bent, kunt u zich daarom niet laten testen bij ons.

We verwijzen u hiervoor naar:

(lees goed de website na van de afnamecentra, want de voorwaarden om getest te worden verschillen per centrum)